Energie als hobby

Een elektrisch voertuig (EV) is circa 4x efficiënter in het energieverbruik dan zijn verbrandingmotor-rivaal. Zelfs als de benodigde elektriciteit van een gascentrale (STEG) komt (gemiddeld rendement van 50%), presteren EV’s nog altijd 2x efficiënter dan een benzine of dieselvariant. Natuurlijk zal de actieradius verder omhoog moeten en de kostprijs naar beneden, maar hij is er om uiteindelijk de exemplaren met een diesel- of ottomotor te gaan verdringen.

De ontwikkeling van de capaciteit van batterijen is zwaar ingezet door de komst van mobiele computers op zakformaat. Sommige mensen noemen zo’n ding nog “smartphone”, wat vreemd is omdat bellen ermee nu al een ondergeschikte feature is. Die zakformaat computers hebben inmiddels meer dan 100x meer rekenkracht, snelheid en geheugencapaciteit als de beste PC 15 jaar geleden.

Al dat digitale geweld verbruikt steeds meer stroom, waardoor de ontwikkeling van de batterij mee moest. De huidige generatie Lithium-Ion batterijen, hebben een capaciteit van maximaal 0,17 kWh per kg (Nissan Leaf: 0,08 kWh/kg). Binnen 3 tot 5 jaar zal dit zijn opgelopen tot meer dan 0,25 kWh/kg en zal ook de kostprijs naar verwachting zijn gehalveerd.

Het verbruik van een elektrische auto is, afhankelijk van uitvoering en rijstijl, 5 tot 7 km per kWh. Om dus een voor iedereen bruikbare actieradius te hebben van zeg 500 km, moet er meer dan 75 kWh kunnen worden meegenomen in de autobatterij. Met de huidige generatie niet alleen te duur, maar ook te zwaar met z’n 800 kg voor een gemiddelde gezinsauto. Maar binnenkort dus de helft in gewicht, goedkoper en dus wel reëel toepasbaar voor het grote publiek.

Al die EV’s moeten natuurlijk worden opgeladen. Veel doemdenkers zeggen dan: “onmogelijk, de transportnetten zijn daarvoor niet geschikt” en “er is niet genoeg elektriciteitsproductie om die piek te leveren die nodig zal zijn rond 6 uur als iedereen van zijn werk thuiskomt en die auto aan het stopcontact hangt”.

Bijna allemaal onzin! De komst van de elektrische auto is een zegen voor de opkomst van duurzame energieproductie en zal ook voor een ontlasting gaan zorgen van onze transportnetten. Gelijk met de groei van EV’s zullen ook slimme netten en dus slim laden zijn intrede vinden in Nederland. Een auto die aan het net wordt gekoppeld zal door intelligente systemen zo veel mogelijk worden opgeladen op (zeer) goedkope momenten op de elektriciteitsmarkt. Dat soort goedkope momenten treden op als er veel aanbod is van slecht regelbare elektriciteitsproductie. Over het algemeen zijn alle duurzame energie productie-installaties slecht regelbaar: Bij een groot windaanbod en/of een wolkeloos zonnig moment is er veel elektriciteitsaanbod. Momenteel wordt die extra productie voornamelijk opgevangen door gascentrales die dan afregelen. In de toekomst zal dat opgevangen gaan worden door dat EV’s (extra veel) laadstroom gaan vragen. Het gevolg zal zijn dat vraag en aanbod veel beter op elkaar zal zijn afgestemd, wat uiteindelijk snelle regeleenheden zoals gascentrales overbodig zal maken. 

Commentaren op: "Elektrische auto gaat gascentrale vervangen" (3)

  1. Dit is toch wel kort door de bocht.
    Als je het autopark elektrisch laat rijden dan moet je er wel een paar gascentrales bijbouwen. Immers, tijdens de winterperiode is er nu al eens structureel tekort. Dit tekort zal nog toenemen als men massaal warmtepompen toepast.
    We kunnen inderdaad het laden van de auto op momenten doen dat er veel aanbod is en dat is vooral in de zomer. Maar wat doe je in de winter? Met heeft een schijnoplossing met de smart grids uitgevonden, alsof een grid stroom kan bijmaken? Je kan maar stroom herverdelen als die stroom er is. Dat is het probleem.
    Dus gaan we de olie-import beperken en de gasimport vergroten. De gasvoorraden zullen dus sneller slinken en dan?
    Betere oplossing: kleine elektrische voertuigen die men met de zon kan opladen.
    Wat doe je met het vrachtvervoer?
    Ik ben op het ogenblik een nieuwsbrief bezig over dit onderwerp.

    • Er is geen enkel tekort aan elektriciteitsproductie. De huidige landelijke piekvraag ligt rond de 23.500 MW. De totaal opgestelde productiecapaciteit ligt momenteel rond de 27.000 MW en zal naar verwachting in 2020 rond de 32.000 MW liggen. Dus ook in de winters geen enkel tekort, zelfs niet als vanaf nu alle nieuwbouwwoningen zouden worden uitgerust met warmtepompen. Een smart grid maakt geen stroom, maar zorgt ervoor dat de momenten van vraag naar stroom beter wordt afgestemd op de beschikbare capaciteit (zowel productie- als transportcapaciteit). Met slimme laadoplossingen (welke een onderdeel kunnen zijn van smart grids) zorgen er in de toekomst dus voor dat EV’s juist worden opgeladen als er veel duurzame productie is van bijvoorbeeld zonnepanelen. Ik ben benieuwd naar je nieuwsbrief. Waar kan ik me aanmelden?

  2. Dat elektrisch autorijden op batterijen doorbreekt is onwaarschijnlijk. Misschien ooit op waterstof via brandstofcellen. De 7 miljoen auto’s in NL rijden per dag 37km en per km is 0,15kWh energie nodig. Dat is de gemiddelde opbrengst van zo’n 10 Gemini windparken.
    Om NL voor 50% op windenergie te laten draaien zijn minstens 300 windparken nodig bij volledige elektrificering. Anders veel meer. Allemaal luchtfietserij dus. Trouwens, waar koop je een auto voor? Om op te schieten natuurlijk, niet om ’s morgens niet weg te kunnen rijden omdat de wind is gaan liggen en je het net moet voeden.

Geef een reactie op David Reactie annuleren